Deltagelse i Danmark

Du er sikkert vant til, at man i skolen og derhjemme har diskussioner og taler om, hvordan tingene kan gøres. Fordi Danmark er et demokratisk land, bliver de fleste børn opdraget med, at det er godt, at kunne sige sin mening. I følge Børnekonventionen er det faktisk en ret. Det er en del af det at deltage aktivt i samfundet. Det er også en ret, frit at kunne samle sig i en forening med dem, du deler meninger eller interesser med. Det kan for eksempel være, at du gerne vil i elevrådet og have medbestemmelse på skolen.

*****

Retten til viden

Du har garanteret nem adgang til tv, internet og sociale medier, og du bruger det sikkert dagligt til at søge informationer eller kontakte omverdenen. Det er en del af din tilværelse, og du tænker nok ikke over, hvordan det ville være, hvis du ikke havde den mulighed for at følge med og deltage.

*****

Retten til et navn

Din nationalitet betyder noget for din identitet, og hvem du præsenterer dig som. Du siger sikkert dit navn, din alder og hvor du kommer fra.

Da du blev født, fik du et personnummer og et navn.  Personnummeret er vigtigt for din identitet, og det er vigtigt for landet, så man ved, hvor mange børn, der bliver født. Det er vigtigt, fordi du bliver registreret som dansk statsborger.

*****

Retten til sin egen tro

Du er måske konfirmeret, eller måske har du valgt ikke at blive det. Måske er du buddhist, muslim eller hindu, fordi din familie er det, eller fordi du selv har valgt din tro.

I Danmark er det helt almindeligt at tro på forskellige ting og at have forskellige kulturelle baggrunde, også i den samme skoleklasse.

Måske tror du slet ikke på noget. Det kalder man at være ateist, og det har du også ret til at vælge at være.

*****

Teknologi gør verden mindre
– Interview med Liv

Her kan du møde Liv på 12 år. Hun bor i Danmark. Hendes tilværelse minder sikkert meget om din, og her kan du høre, hvad hun tænker i forhold til at deltage i samfundet.

Hvordan følger du med i, hvad der sker?

Jeg har en iPad og en smartphone. Jeg har fået dem i fødselsdagsgave af mine forældre. Dem bruger jeg rigtig meget.

Jeg ser ikke nyheder eller læser avis, det er kun de voksne, der gør det. Men meget af det lærer vi jo om i skolen eller hører i radioen, og man hører mange ting fra for eksempel Facebook og ens venner. Jeg bruger cirka to timer hver dag på internettet, og så Skyper jeg med mine venner og spiller spil. Vi har også computerrum på skolen. Der laver vi tit opgaver, men det er også det, de må bruges til. 

Det er mine forældre, der betaler min regning, men så bestemmer de også over, hvor meget jeg bruger min telefon. Jeg tror ikke, jeg ville kunne undvære den. Jeg har prøvet, at internettet ikke virker men kun i kort tid. Det ville være mærkeligt, hvis der slet ikke var internet overhovedet.

Gruppearbejde

  • Læs først teksten på denne side
    sammen eller hver for sig.
  • 10 minutter inden I skal give oplæg i klassen,
    sætter I jer sammen og taler om, hvad I har læst.
  • Skriv de ting ned, som gjorde indtryk.
  • Overvej hvordan det, I har læst, hænger sammen med de rettigheder, der handler om deltagelse.
  • Vælg en person, der kan fremlægge kort for klassen.
  • Læs mere om Deltagelse i Verden.